راه ، رفتن میخواهد ...

میشود ، بهتر زندگی کنیم ...

راه ، رفتن میخواهد ...

میشود ، بهتر زندگی کنیم ...

آخرین نظرات
  • ۷ خرداد ۹۳، ۱۵:۱۶ - خاکی نشین
    عجب..!!
آسیب شناسی چت کردن یکی از موضوعات مهم در بین آسیب های اجتماعی نوپدید می باشد. که پدر و مادر ایرانی و در درجه بعد خود جوان ایرانی باید قبل از ورود به اتاق های گفتگوی اینترنتی یا همان چت روم ها آنرا بشناسد . تا بتواند بهتر تصمیم بگیرد که چه کند !

همزمان با ورود اینترنت و چت روم ها به زندگی انسانها  پدیده چت کردن واصطلاحات و فرهنگ خاص آن نیز بمانند سایر تولیدات عصر پست مدرن وارد فرهنگ جوانان و چت کنندگان شده است. پس به همین خاطر آسیب شناسی چت کردن نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

با توجه باینکه در ابتدای کامپیوتر و اینترنت در ایران فونت های و ابزاری های نوشتاری فارسی و ساز گار ی آنها با سیستم های عامل ( سیستمی که کامپیوتر ها تحت ان کار میکنند) محدود بود . نوشتن و تایپ کردن بصورت انگلیسی همراز با الفاظ فارسی صورت میگرفت.( فونوتیک ) که بنا به شوخ طبعی برخی نام فینگلیش به آن اختصاص داده شد و جائی را در فرهنگ ما باز کرد. امروزه علیرغم گسترش فونت های فارسی همچنان نحوه نوشتن انگلسی – فارسی در بین ۹۵ در صد افراد در دنیای چت کاربرد دارد. اصطلاخات مختصر چت که خلاصه کلمات انگلیسی آن می باشد و ظاهرا امروزه جزئی جدا نشدنی از آن بنظر میرسد.wb اصطلاحی بمعنی welcome back که هنگام ورود فردی به اتاق های گفتگو بعنوان احترام به آن شخص مطرح میشود ، از این نمونه هاست . کافیست سری به چت روم های فارسی بزنید تا نمونه های از این اصطلاحات را بکرار مشاهده کنید. بوطریکه متاسفانه در صورت تایپ فارسی در چت رومها ، انگ غیر حرفه های بودن و .. به شخص میزنند و مورد تمسخر قرار میدهند .

انواع آسیب های ناشی از اینترنت

آسیبهای ناشی ازسوء استفاده ازاینترنت رادریک تقسیم بندی کلی می توان به چهار دسته تقسیم کرد.

  • آسیب های امنیتی وسیاسی
  • آسیب های اقتصادی
  • آسیب های اجتماعی 
  • آسیب های فرهنگی

تایپ فینگلیش در دراز مدت آسیب های جدی به خط فارسی خواهد زد. امری که اکثر اساتید زبان فارسی متفق القول بر این عقیده هستند . امروز وظیفه تمامی چتر های فارسی ، حفظ و گسترش خط فارسی در این عرصه از دنیائی مجازی است . شکستن تابو های قبل و تغییر فونت و بازگشت به خود مسلما در ابتدا سخت می باشند ولی بمنوظر حفظ ارزش های ایرانی بودن و حفظ خط فارسی و جلوگیری از ورود گزند به آن امری واجب می باشد. همانطور که وبلاگ های فارسی از سال های ۲۰۰۳ نقش مهمی در شناساندن خط و زبان فارسی در اینترنت انجان دادند و نشان افتخاری برای ما می باشند امید است چت روم های فارسی نیز امروزه با تغییر روند در نحوه تایپ ، قدم مهمی در این زمینه بر دارند.
بطور کلی اتاق های گپ-Chat Rooms-چت روم ها مانند تمامی محیط های اجتماعی ـ فرهنگی دارای مضرات و حسنات مختلف هستند . که بی شک نقش مفید تری در عرصه اجتماعی ـ فرهنگی میتوانند بازی کنند. مخصوصا در فرهنگ های و سیستم های سیاسی که محدودیت بیشتری در اجتماعات مختلف افراد اعمال میکنند می توانند بستر مناسبی برای بسط تفکرات آزاد و گفتگوی راحت باشند.
چرا که اشخاص خارج از محیط محدود و خشک و دستپاگیر به بحث و گفتگو با هم میپردازند. و فارغ از بار شخصیتی که به دوش میکشند و جدا از انتظاراتی که اجتماع از آنان بمنظور ایفای نقش خود دارد حرکتی آزادانه انجام میدهند. امید است چت فارسی ؛ با برطرف کردن نواقص اندک خود ، جایگاه واقعی خود را بیابد .

چت کردن یا گفتگوی اینترنتی یکی از آسیب های اجتماعی نو پدید می باشد. که در حال حاضر بیشترین کاربران و استفاده کنندگان از اتاق های چت یا چت روم ها در ایران جوانان و نوجوانان در محدوده 15 تا 30 سال می باشند.
آسیب های اجتماعی  در از دیرباز تا این دوران در شکل و شمائل مختلف و متفاوت همیشه بوده و خواهد بود و برخورد با آنها هم در جوامع گوناگون  متفاوت بوده است. اما یکی از بنیادی ترین مسأله در پیشگیری و کنترل آسیب های اجتماعی، توجه به موضوع فرهنگ جوامع و بومی سازی شیوه های اتخاذ شده در تمامی عرصه هاست. یکی از راههای موثر در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور ما هم توجه به آموزه های دینی در این مورد می باشد که در نوشتار ذیل سعی شده از این منظر آسییب های اجتماعی تعریف شود و راههای پیشگیری از شیوع آنها به بحث گذارده شود.
اما باید توجه داشت که آسیب های اجتماعی رابطه تنگاتنگی با مسائل اجتماعی داشته و مسائل اجتماعی بسترساز آسیب های اجتماعی محسوب می شوند. در توضیح مطلب باید گفت که هر آسیبی یک مسأله اجتماعی تلقی می شود اما لزوما هر مسأله اجتماعی آسیب محسوب نمی شود. مثلا طلاق یا افزایش سن ازدواج، تجرد یا بیکاری لزوما آسیب اجتماعی نیست اما یک مسئله اجتماعی است


بررسی آسیب اجتماعی چت کردن در اینترنت  

یکی از آسیب های اجتماعی پنهان، در جامعه ی ما تبلیغاتی است که از طریق چت کردن ارائه می کنند، و اغلب مسائل جنسی است ، که بر خلاف عرف جامعه ما است، و باعث آسیب به جامعه، رفتار و فرهنگ جوانان ما می شود. چت در لغت به معنای گپ یا گفتگوی خودمانی می باشد.
در جامعه جوانان دچار اختلات رفتاری و فکری می شوند، و احساس بی هویتی و سر در گمی در آن ها ایجاد می شود. معضل اجتماعی دیگر، فرهنگ استفاده نادرست از وب کم می باشد. اکثراً به روشی غلط از آن استفاده می شود، باعث می شود، که ذهن جوانان ما را مسموم و آلوده کنند، بگذریم که از این طریق ویروس هم فرستاده می شود، وکسانی که ندانسته از آن استفاده وبه آن دچار می شوند. طبق تحقیقم متوجه شدم، که  فعال کردن وب کم ها تحت پوشش خارج از مرز می باشد، که در داخل فعالیت می کنند، تنها یک هدف دارند، آن هم انحراف اجتماعی و فرهنگی جوانان و جامعه ما است.
تحقیقات نشان می دهد که جنسیت بر نوع تقاضا و دلیل وابستگی به اینترنت موثر می باشد. به گونه ای که روانشناسان معتقدند مردان  گرایش دارند برای کسب قدرت، پایگاه اجتماعی، سلطه گری برخط (آنلاین) باشند در حالیکه زنان بدنبال دوستی های حمایت کننده، شریک و همسر رمانتیک آنلاین هستند و  از طریق اینترنت ترجیح می دهند هویت واقعی خود را پنهان کنند و به هویت دلخواه خود دست یابند.

چت کردن و  تحریک جنسی

روزانه میلیون ها نفر در جهان باهم چت می کنند. بعضی برای کارهای ضروری، یا سرگرمی، دوست یابی و همسریابی، تبلیغات در موارد مختلف، بعضی هم برای اغفال جوانان، که آمار سرگرمی وتبلیغات بیشتر از گزینه های ذکر شده می باشد. در ایران که جمعیتش اکثراً جوان هستند.
اکثراً پسرها اوقات فراغت خود را در اتاق های چت سپری می کنند. طبق بررسی های به عمل آمده اکثر افرادی که مشغول به چت کردن  هستند تقریباً در بازه‌ی 15-30 و به بالا هستند. فرهنگ درست چت کردن را نیاموخته اند. تبلیغات سایت های غیر مجاز را به هم می دهند، و عکس های مبتذل  را به دیگران معرفی می کنند، وباعث تحریک جنسی نسل جوان، فحشا و اغفال دختران جوان می شوند. واقعیتی که وجود دارد، استفاده نادرست از وب کم، که اعضای خودرا نشان می دهند، تا به این طریق نادرست ارضای جنسی شوند. این از آسیب های اجتماعی نوپدید می باشد، که باعث می شود، که جوانان ازدواج نکنند، و خود را از طریق مجازی ارضاء کنند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۷
اندیشه آزاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی