راه ، رفتن میخواهد ...

میشود ، بهتر زندگی کنیم ...

راه ، رفتن میخواهد ...

میشود ، بهتر زندگی کنیم ...

آخرین نظرات
  • ۷ خرداد ۹۳، ۱۵:۱۶ - خاکی نشین
    عجب..!!
۰۷ خرداد ۹۳ ، ۱۴:۴۶

وی‌چت چیست؟


وی‌چت یک سرویس پیام رسانی (چت ) برای تلفن های همراه است که بدست «تنسنت» در چین ساخته شده و در سال 2011 عرضه شده است. این برنامه در آندروید، آی فون، بلک بری، ویندوز فون، و سیستم عامل های موبایل در دسترس است. وی‌چت بر روی شبکه های Wi-Fi، 2G، 3G، و 4G پشتیبانی می‌شود.

نکته‌ اساسی در مورد این اپلیکیشن، این است که از هیچ سیستم رمزگذاری برای اطلاعات کاربران استفاده نمی‌کند و گزارش‌های مختلفی نیز وجود دارد که باعث نگرانی کاربران نسبت به شنود مکالمات آنها می‌شود



به گزارش گاردین ، یک فعال حقوق بشر به نام هو جیا(Hu Jia)  به دلیل شنود چت‌ها و تماس‌هایش از طریق «وی چت» بازداشت شده بود؛ او سه سال از عمر خود را در زندان‌های چین گذراند. ویژگی های این سرویس که  ۳۰۰ میلیون نفر درجهان از آن برنامه به صورت رایگان استفاده می‌کنند، عبارتند از: گپ دو نفره، گروهی با شکلک‌های متنوع، گپ صوتی، فرستادن تصویر و ویدئو، قابلیت جستجوی افراد نزدیک با GPS.، قابلیت گذاشتن پست و استاتوس همچنین لایک و کامنت گذاری، قابلیت مکالمه تصویری، امکان تشکیل گروه های کاربران و چت گروهی و امکان دسترسی به چت روم های محلی براساس موقعیت 


عادی‌سازی روابط دختر و پسر


مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در خصوص شبکه ‌های اجتماعی جدید، اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تنوع و گسترش شبکه‌های اجتماعی و به خصوص نرم افزارهای تلفن همراه هستیم که برخی از افراد از آن سوء استفاده کرده و این فضا را به نوعی برای ترویج بی‌بند‌و‌باری مناسب می‌بینند.


وی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در کشورهای غربی استفاده از نرم افزار «وی‌چت» و «تانگو» برای گسترش ارتباطات است ولی در کشور ما این موضوع جوابگو نیست و ما در این زمینه نیز شاهد شکایات به پلیس اینترنتی هستیم، ادامه داد: عادی‌سازی روابط دختر و پسر در چنین شبکه‌هایی از عوارض منفی آن است که در فرهنگ ما تاثیرگذار است همچنین استفاده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک خود یک مشکل اساسی است چراکه این موضوع با قانون ما مطابقت ندارد و یک محدودیت مطرح است.


آشنایی نوجوانان و جوانان با سارق و معتاد در نرم‌افزار‌های وی‌چت و تانگو


رئیس انجمن علمی مددکاران ایران بیان کرد: باید عوارض منفی شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای جدید تلفن همراه را بشناسیم تا نوجوانان و جوانان از طریق آن، با افراد ناآشنا، آشنا نشوند چرا که در این میان ممکن است دختری با پسری که معتاد و سارق است، آشنا شود و سوء استفاده‌های جبران ناپذیری نیز صورت گیرد. اقلیما با بیان اینکه روابط در نرم افزارهای جدید تلفن همراه به شکلی است که افراد یکدیگر را نمی‌شناسند که این خود یک مشکل است، گفت: باید زیربنای اینترنت ایجاد شود و بعد در جامعه گسترش یابد بنابراین این آسیب‌هایی که شاهد آن هستیم به دلیل این است که اقدامات زیربنایی درخصوص اینترنت صورت نگرفته و آموزش‌های لازم را نداشته‌ایم.


فروش اطلاعات، بزرگ‌ترین منبع مالی وی‌چت و تانگو


اما از سویی دیگر علاوه بر مشکلات ذکر شده سید محسن میربهرسی معاون اجتماعی سابق پلیس فتا پیرامون افزایش چشمگیر استفاده از وی‌چت، تانگو و دیگر اپلیکیشن‌های تلفن همراه اظهار داشت:‌ بررسی اپلیکیشن‌های جدید و در مجموع شبکه‌های اجتماعی متناسب با نسخه‌های موبایل بسته به زاویه نگاه به این پدیده‌ها دارای دو جنبه کاملا متفاوت است چراکه از یکسو این شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل به واسطه در اختیار قرارگذاشتن نوع نوینی از ارتباطات می‌تواند به عنوان یک فرصت قلمداد شود؛ فرصتی که فارغ از ارتباطات معمول، ارتباطات صوتی و تصویری را نیز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌دهند و از سوی دیگر در آسیب‌شناسی استفاده از این اپلیکیشن‌ها، تهدیدی برای جامعه امروز ما به شمار می‌روند.


معاون اجتماعی سابق پلیس فتا با بیان اینکه استفاده از این اپلیکیشن‌ها در کشور ما به مثابه یک شمشیر دو لبه است افزود: متاسفانه در کشور ما به دلیل عدم فرهنگسازی در استفاده از امکانات این شبکه‌ها، تهدیدات شبکه‌هایی از این قبیل بسیار پررنگ‌تر از فرصت‌هایی است که این اپلیکیشن‌ها پیش روی ما قرار می‌دهند. وی با تاکید بر نقش متولیان فرهنگی در پررنگ‌تر شدن تهدیدات امکانات ارتباطی نوین نسبت به فرصت‌های آنها افزود: جای تاسف است که متولیان فرهنگی کشور هیچ‌گونه فرهنگسازی متناسب با این قبیل امکانات را در کشور انجام نداده‌اند و این موضوع باعث شده است فرصت‌های دنیای امروز به تهدیدی جدی بدل شوند. این کارشناس فضای سایبری با ابراز تاسف از عدم فرهنگسازی پیرامون استفاده از این امکانات تاکید کرد: هنر آن است که تهدیدات موجود را به فرصت تبدیل کنیم نه بالعکس در حالی که ما به لطف کم‌کاری متولیان فرهنگی، این فرصت بزرگ را به تهدیدی جدی تبدیل کرده‌ایم. معاون اجتماعی سابق پلیس فتا افزود: در حالی که بسیاری از افراد تصور می‌کنند تبلیغات تنها درآمد شبکه‌های اجتماعی است ولی بخش بزرگ درآمد موسسان شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌هایی از قبیل وی‌چت و تانگو فروش اطلاعات است. به عنوان مثال گردانندگان اپلیکیشنی چون وی‌چت می‌توانند با فروش اطلاعات مکانی افراد و آمار لحظه‌ای از حضور افراد و چگونگی انتقال افراد به موسسات گردشگری و شرکت‌های هواپیمایی، نیاز این موسسات و شرکت‌ها را در برآورند و آمار لحظه‌ای و برنامه‌ریزی برای تحلیل آماری دقیق تأمین کنند لذا این شرکت‌ها و موسسات حاضرند برای دریافت این اطلاعات هزینه بالایی را بپردازند.




طبیب‌زاده با تاکید بر اینکه متاسفانه فضای چنین نرم افزار که به دلیل همه‌گیر بودن به شبکه تبدیل شده است، آسیب‌های جدی برای روابط نامشروع دختران و پسران دارد و همچنین والدین هیچ کنترلی بر فرزندان ندارند که این امر ناشی از عدم آگاهی آنها باز چنین فضای مجازی است، گفت: باید آموزش و پرورش در خصوص آسیب برخی از شبکه‌های جدید هشدار داده و والدین نیز باید آموزش دیده و آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشند.


وی با بیان اینکه نیروی انتظامی و امنیتی هشدار‌های لازم در راستای آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی جدید را نداده است، افزود: لازم است که دولت در زمینه آگاهی خانواده‌ها اقدام کند تا امنیت اجتماعی و اخلاقی خانواده‌ها ایجاد شود همچنین مسئولان وزارت ارشاد که مرجع تصمیم‌گیری هستند نیز نظارت بیشتری داشته باشند.


این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه اخیراً وزیر ارشاد مطرح کرد و دیگران را تشویق کرد که با فیلتر وارد فضای مجازی مانند «فیس‌بوک» شوید، این امر خود نگران‌کننده است چراکه نباید توسط مسئولان این موضوع که جزء قوانین است، مطرح و جوانان را ترغیب به این کار کنند، اظهار داشت: ممکن است از طریق فضای مجازی «فیس‌بوک» بتوانیم عزاداری گوش داده و حتی زیارت مجازی داشته باشیم ولی این برای افرادی است که با فضای مجازی آشنایی کامل داشته و راه استفاده درست آن را آموخته‌اند نه نوجوانانی که وارد فضای مجازی شده و نمی‌دانند که چه آسیب‌هایی دارد.


طبیب‌زاده با اشاره به اینکه نباید به سوی ساختار‌شکنی برویم، گفت: وقتی آثار منفی این شبکه‌ها از مزایای آن بیشتر است چرا جلوی آن را نمی‌گیرند و می‌گذارند خانواده‌ها از یکدیگر پاشیده و نوجوانان و جوانان دچار مشکل شوند و بعد راهکار در نظر بگیرند باید در این زمینه پیشگیری صورت گیرد.


وی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی جدید مانند «ویچت» و «تانگو» باعث رشد جرایم می‌شود، اظهار داشت: چنین شبکه‌هایی نه تنها برای نوجوانان و جوانان مشکل‌ساز است بلکه زنان و مردان متاهل با عادی‌سازی روابط مردان با زنان در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده و این امر ترویج می‌شود و آسیب‌هایی مانند طلاق را پیش رو دارد؛ در حقیقت ثبات و بنیان خانواده دچار اختلال و تزلزل شده و در نهایت باعث اختلاف بین زوجین و طلاق می‌شود


نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید جلوی شبکه‌های اجتماعی نوظهور را گرفت، گفت: شبکه‌‌های جدید«تانگو و ویچت» تهدید‌کننده‌ جدی برای خانواده‌ها بوده و باعث سست شدن بنیان خانواده و دوری اعضای خانواده از یکدیگر نیز می‌شود.


طبیب‌زاده با بیان اینکه ممکن است برخی از مطالب چت توسط نرم‌افزار «ویچت» و «تانگو»شنود شود، عنوان کرد: ترویج بی‌بند و باری و عادی سازی خیانت از سوی چنین شبکه‌هایی رخ می‌دهد؛ حضور دختران و پسران نوجوان در «ویچت» باعث روابط شدید و وابستگی آنها به فرد ناآشنا می‌شود که این امر آسیب جدی است چرا که مشکلات عدید‌ه‌ای را به دنبال دارد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۰۷
اندیشه آزاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی